8 tips for å holde deg organisert under en flytting i 2023
Våre 8 tips for å holde deg organisert under en flytting i 2023! For å gjøre flyttingen så enkel og rask som mulig, er organisering nøkkelen.
1. Ikke vent
Under en flytting, legg av nok tid til å gjøre alt som må gjøres – uten å haste. Når du haster, blir det vanskeligere å tenke igjennom ting.
Av denne grunn bør du starte forberedelsene så snart som mulig. Du kommer til å takke deg selv senere.
2. Lag et budsjett
Å lage et budsjett er noe av det første du bør gjøre. Å legge ut kostnadene på forhånd vil forhindre at du blir overveldet når de begynner å hoper seg opp under flytteoperasjonen.
Husk at et seriøst flyttebyrå alltid vil gi deg et estimat for flytteoperasjonen din. Her er en liste over ting du bør budsjettere for når du jobber med profesjonelle firma
Ekstra flytteforsikring i tilfelle skade eller tap
Eventuelle ekstra flyttetjenester, som demontasje av møbler, midlertidig lagring og utpakking
Ekstra avgifter/gebyrer
Hvis du vurderer å flytte uten profesjonelle flyttemenn, bør du budsjettere for:
- Leie av lastebil
- Drivstoff
- Flytteutstyr
- Pakkeutgifter
- Uventede kostnader
- Profesjonelle flyttemenn vil hjelpe deg å holde deg organisert
3. Ta en avgjørelse – Flyttebyrå eller gjør det selv?
Vil du bruke et profesjonelt flyttebyrå, eller ordne flyttingen selv? Denne avgjørelsen vil sette tonen for resten av sjekklisten din for organisering.
Her er noen spørsmål du kan stille deg selv for å gjøre avgjørelsen enklere:
Hvor langt skal du flytte? gjør det selv -flytter kan være greit for korte avstander, men flyttebyrå bør brukes for lange avstander.
Skal du flytte spesialvarer? I så fall bør du vurdere å bruke profesjonelle aktører
Vil vennene dine hjelpe deg ut? Dette vil gjøre en DIY-flytte enklere.
Er dette første gangen du flytter? Hvis du ikke vet hvordan du skal forberede deg, kan profesjonelle flyttemenn hjelpe deg.
4. Lag en oversikt
Det er viktig å vite nøyaktig hvor mye du skal flytte, og det er der en oversikt kommer godt med. Lag en oversikt over hvert rom, og lag kategorier for ‘flytt’, ‘selg’, ‘gjør en god gjerning’ og ‘kast bort’ mens du går langs. På denne måten kan du være sikker på at du bare flytter tingene du trenger. Be også flyttebyrået komme på en gratis befaring, de aller fleste byrå tilbyr dette.
5. Organiser papirene
Hold flytte papiene dine på et sted, siden det sannsynligvis vil være en god del av dem. Selv etter at flytteoperasjonen er over, anbefaler vi at du oppbevarer hardkopier av flytteestimater, tjenesterekkefølge, fraktbrev, oversikter over hjemmet ditt, flyttesjekklister, planer for etasjene, liste over donasjoner, skole- og medisinske journaler, og økonomiske dokumenter i en sikker ringperm. I denne ringpermen kan du også oppbevare papirer som personlige dokumenter, arbeidsdokumenter, boligdokumenter osv. Lag digitale kopier av alle papiene dine og lagre dem sammen med andre digitale opptegnelser eller filer som har med flytteoperasjonen å gjøre, i en mappe. Husk også å melde flytting
6. Lag en pakkeplan
En god pakkeplan bør se slik ut:
Begynn å pakke så snart du kan.
Følg en pakketidsplan ved å jobbe gjennom ett rom om gangen.
Vet hvor du skal starte – områdene som er hardest å pakke og som brukes minst.
Skaff deg riktig pakkeutstyr – flyttebokser, papp, bobleplast, madrassposer eller en nyttig Garderobeeske og pakketape.
7. Pakk nødvendigheter sist
Nødvendigheter er gjenstander du vil bruke helt frem til flyttedagen. Dette er ting som kjøkkenredskaper, sengetøy og toalettartikler, og de bør pakkes i sin egen eske og merkes tydelig. For gjenstander du trenger under flyttedagen som ladere, en skiftetøy, resepter osv., pakk en nødvendighetssekk å bære med deg.
8. Merk flytteeskene dine
Å merke boksene er et av de viktigste elementene for å holde deg organisert. Mens du pakker opp hjemmet ditt, merk hver boks tydelig med en permanent markør eller bruk ulike fargelapper for å angi hvilket rom den skal gå inn i når du kommer frem til det nye hjemmet ditt. På denne måten trenger du ikke å åpne hver eneste boks du kommer over og grave deg gjennom den for å finne ut hvilket rom den tilhører. Du kan også bruke denne tiden til å merke boksene som ‘skjør’ også.
Flytting regnes som en av de mest stressende livshendelsene, så vi ønsker å hjelpe deg med å gjøre flyttedagen så enkel og glatt som mulig. Følg disse tipsene for å holde deg organisert og opp
Få tilbud
Ofte stilte spørsmål
Skal du flytte som bedrift, privat eller internasjonalt så anbefaler vi å bruke flytteskjema. Der er den informasjonen vi trenger for å kunne gi deg et mest mulig nøyaktig tilbud
Ring oss eller kontakt oss her og be om en befaring. Vi utfører befaringer alle hverdager mellom 09.00 – 15.00 og dette er kostnadsfritt og helt uforpliktende
Vi jobber også kvelder og helger. Med et tillegg på 50% etter 16.00. 50% på lørdager og 100% på søndager.
Hvor får man tak i emballasje? Du kan kjøpe esker hvor som helst, Ikea, Clas Olson, Biltema, Jula eller du kan kjøpe å få det levert på døren gjennom vår nettbutikk
Flytting er som regel sesongbetont, så beregn gjerne 2 uker i forkant. I sesong (sommer) bør en nok booke enda lenger i forveien, selv om vi er meget tilpasningsdyktige
Du kan betale med bankkort eller gjennom Vipps etter at jobben er utført. Hvis du ønsker faktura må dette opplyses om på forhånd.
Vi løfter alle eiendelene dine dit du måtte ønske. Det er fint om en person kan være tilstede for å gi oss beskjed om hvor vi skal legge gjenstandene.
Vi hjelper deg gjerne med å kvitte deg med gjenstander du ikke lenger har behov for. Vi ordner også med container om du har mye som skal kastes